NaszÄ… inspiracjÄ… sÄ… oczy i ich centrum dowodzenia czyli mózg
ul. Klonowa 4a 80-297 Banino
TRENING METODÄ„ WARNKEGO KONTRA DYSLEKSJA
Metoda zostaÅ‚a opracowana przez niemieckiego eksperta ds. spraw komunikacji Freda Warnkego i uznana za jednÄ… z najnowoczeÅ›niejszych metod leczenia dysleksji. Fred Warnke ponad 40 lat zajmowaÅ‚ siÄ™ problemami sÅ‚yszenia. Jego dziaÅ‚alność zawodowa obejmowaÅ‚a psychoakustykÄ™ i psycholingwistykÄ™. SzczególnÄ… uwagÄ™ kierowaÅ‚ na problemy dzieci, u których stwierdzono opóźnienia w zakresie opanowania jÄ™zyka mówionego i pisanego.
WedÅ‚ug jego koncepcji problemy z naukÄ… prawidÅ‚owego czytania, pisania i mówienia sÄ… Å›ciÅ›le zwiÄ…zane z trudnoÅ›ciami w automatyzacji przetwarzania bodźców sÅ‚uchowych, wzrokowych i motorycznych.
O co chodzi w treningu ?
W procesie treningowym metody Warnkego chodzi o to, aby, np. ucho nie tylko sÅ‚yszaÅ‚o dźwiÄ™ki, ale żeby mózg byÅ‚ w stanie te dochodzÄ…ce dźwiÄ™ki skutecznie i automatycznie odczytać.
Automatycznie, czyli niejako mimowolnie przefiltrować, przeanalizować i zintegrować dźwięki w słowa, zdania, a maksimum energii skierować na rozpoznanie i zapamiętanie usłyszanej treści.
​
Automatyzacja pozwala na zużycie niewielkiej iloÅ›ci energii na wykonanie danej czynnoÅ›ci, na szybsze wykonanie danej czynnoÅ›ci, na wykonywanie kilku procesów jednoczeÅ›nie, czyli wielotorowość oraz zmniejsza liczbÄ™ bÅ‚Ä™dów i zapewnia lepszÄ… ciÄ…gÅ‚ość danego procesu.
​
Wyobraźmy sobie dziecko, u którego wystÄ™pujÄ… zaburzenia automatyzacji przetwarzania informacji wzrokowych i sÅ‚uchowych w czasie dyktanda w klasie.
​
Dziecko musi w takiej sytuacji zarejestrować gÅ‚os nauczyciela, przetworzyć i zarejestrować informacje przez niego podane, zrozumieć te informacje, podzielić je na poszczególne sÅ‚owa, wizualnie wyobrazić sobie pisownie każdego z tych sÅ‚ów, zapisać je, a na koÅ„cu porównać zapis z wewnÄ™trznym obrazem sÅ‚owa. Zatem jest to proces niezwykle zÅ‚ożony.
Nie możemy też zapomnieć o warunkach panujących w klasie: szeptanie, chrząkanie, szuranie, odgłosy z ulicy czy szkolnego korytarza, a do tego wszystkiego nieodłączny stres.
​
Dziecko z zaburzeniami automatyzacji zużyje masę energii na wykonanie tego zadania, będzie wyczerpane, zdenerwowane, a wynik dyktanda najprawdopodobniej niezadowalający.
Dla kogo przeznaczona jest terapia?
Metoda Warnkego przeznaczona jest do pracy z dziećmi od 6 roku życia lub osobami dorosÅ‚ymi, u których wystÄ™pujÄ… trudnoÅ›ci w zakresie prawidÅ‚owego czytania, pisania i mówienia. TerapiÄ… objÄ™te sÄ… osoby przejawiajÄ…ce objawy ZaburzeÅ„ Centralnego Przetwarzania SÅ‚uchowego.
Przykładowe objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego:
-
trudności w rozumieniu mowy w hałasie lub w pomieszczeniach o dużym pogłosie, np. klasa szkolna
-
mylenie podobnie brzmiÄ…cych wyrazów,
-
trudnoÅ›ci w rozróżnianiu gÅ‚osek zwarto-wybuchowych, np. p-b, t-d, k-g
-
problemy z okreÅ›leniem kierunku, z którego dobiega dźwiÄ™k
-
trudnoÅ›ci z dÅ‚uższym utrzymaniem uwagi na zadaniu wymagajÄ…cym sÅ‚uchania, w szczególnoÅ›ci w obecnoÅ›ci bodźców zakÅ‚ócajÄ…cych
-
problemy ze zrozumieniem złożonych poleceń lub przyswojeniem dłuższej treści wypowiedzi
Diagnoza
Diagnoza jest prowadzona przy użyciu specjalistycznej aparatury testowo-pomiarowej oraz kilku narzędzi do diagnostyki przesiewowej.
W czasie diagnozy badamy:
-
próg kolejnoÅ›ci wzrokowej
-
próg kolejnoÅ›ci sÅ‚uchowej
-
słyszenie kierunkowe
-
różnicowanie tonów
-
synchroniczne wystukiwanie rytmu
-
czas reakcji z wyborem
-
rozpoznawania wzorca częstotliwości
​Poza tym wykonujemy testy:
-
koordynacji oko-ręka
-
czytania pseudosÅ‚ów oraz krótkoterminowego zapamiÄ™tywania sylab
-
selektywności percepcji
-
spostrzegania dynamicznego
-
wspóÅ‚pracy obuocznej (test Langa oraz test widzenia przestrzennego)
-
literowania wzrokowego
​​
Diagnoza obejmuje również wykonanie przesiewowego badania wzroku.
Terapia
Pełny trening opracowany przez Freda Warnkego obejmuje trzy obszary:
-
automatyzację przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych,
-
automatyzacjÄ™ koordynacji póÅ‚kul mózgowych,
-
rozwój i automatyzacjÄ™ „wzrokowego jÄ™zyka”
-
​
Terapia skÅ‚ada siÄ™ z dwóch etapów.
​
Etap I
Trening wzrokowo-słuchowy funkcji podstawowych
​
W tym etapie dążymy do redukcji nieprawidłowości centralnego przetwarzania, gdzie konieczna jest automatyzacja funkcji podstawowych, takich jak:
-
próg kolejnoÅ›ci (wzrokowej i sÅ‚uchowej)
-
słyszenie kierunkowe
-
rozpoznawanie wzorców
-
różnicowanie tonów
-
koordynacja wzrokowo-motoryczna
-
czas reakcji z wyborem
​​
Najlepsze efekty terapeutyczne przynosi trening Å‚Ä…czÄ…cy terapiÄ™ w gabinecie pod okiem terapeuty (1 spotkanie w tygodniu) z treningami wykonywanymi codziennie w domu (okoÅ‚o 20 minut dziennie) – istnieje możliwość odpÅ‚atnego wypożyczenia urzÄ…dzenia Brain-Boy Universal do treningów domowych.
Barin-Boy Universal jest profesjonalnym, certyfikowanym medycznie urzÄ…dzeniem umożliwiajÄ…cym zmianÄ™ funkcji mózgu zwiÄ…zanych z procesami koniecznymi do opanowania nauki czytania. Ma wyglÄ…d przyciÄ…gajÄ…cy uwagÄ™ dziecka. Posiada 7 gier treningowych, które w Å‚atwy, skuteczny i naukowo potwierdzony sposób usprawniajÄ… funkcje centralnego sÅ‚yszenia.
Czas trwania tego etapu jest kwestią indywidulaną. W dużej mierze zależy od motywacji oraz możliwości dziecka.
​
Etap II
Lateralny trening koordynacji póÅ‚kul mózgowych
​
Drugi etap to , tzw. trening lateralny. Na tym etapie dążymy do utrwalenia osiÄ…gniÄ™tych celów z pierwszego etapu oraz usprawnienia wspóÅ‚pracy miÄ™dzy póÅ‚kulami mózgu.
Podczas treningu lateralizacji steruje siÄ™ odpowiednio informacjami sÅ‚uchowymi i wzrokowymi podczas czytania tekstów przez ćwiczÄ…cego w taki sposób, aby stymulować ciÄ…gÅ‚e porównywanie odbieranych aktualnie informacji przez obie póÅ‚kule, a tym samym zwiÄ™kszyć efektywność w zakresie ich komunikowania siÄ™ za poÅ›rednictwem ciaÅ‚a modzelowatego.
W czasie treningu lateralnego prezentowany materiaÅ‚ dźwiÄ™kowy, np. muzyka czy mowa nie sÄ… sÅ‚yszane statycznie lecz „pÅ‚ynÄ…” w sÅ‚uchawkach od jednego do drugiego ucha. Użycie specjalistycznych sÅ‚uchawek oraz mikrofonów umożliwia naukÄ™ czytania przy jednoczesnym aktywowaniu obu póÅ‚kul mózgowych bowiem gÅ‚os czytajÄ…cy tekst (nagrany lektor lub terapeuta) oraz wÅ‚asny gÅ‚os dziecka pojawiajÄ… siÄ™ na przemian, raz gÅ‚os czytajÄ…cy tekst w prawym uchu, a gÅ‚os dziecka w lewym, a potem odwrotnie. Ponadto wykorzystanie specjalnych okularów w czasie czytania, w których na zmianÄ™ zaciemniajÄ… siÄ™ szkÅ‚a powoduje, że ćwiczÄ…cy czytajÄ…c tekst wraz z lektorem widzi go na przemian prawym lub lewym.
DźwiÄ™kowe materiaÅ‚y ćwiczeniowe sÄ… nagrane w tzw. „stereofonii sztucznej gÅ‚owy”, dziÄ™ki czemu ćwiczÄ…cy odnosi wrażenie przestrzennoÅ›ci dźwiÄ™ku, czyli ma wrażenie jakby gÅ‚os w sÅ‚uchawkach pojawiaÅ‚ siÄ™ z różnych stron i w różnej odlegÅ‚oÅ›ci od ćwiczÄ…cego.
Regularnie prowadzony trening prowadzi do lepszej synchronizacji obu póÅ‚kul, a dzieje siÄ™ to za sprawÄ… aktywowania istniejÄ…cych, ale wczeÅ›niej niewykorzystywanych wÅ‚ókien nerwowych.
Trening odbywa siÄ™ z wykorzystaniem specjalistycznego urzÄ…dzenia Audio4Lab – Alpha Trainer, które poprawia percepcjÄ™ centralnÄ… przez angażowanie na zmianÄ™ obydwu póÅ‚kul mózgowych, do przetwarzania bodźców sÅ‚uchowych i wzrokowych.
Praca na tym etapie przebiega wyłącznie w gabinecie pod okiem terapeuty. W przypadku dzieci najczęściej trwa tyle miesięcy ile dziecko ma lat.
​
​
Skuteczność metody Warnkego zostaÅ‚a zweryfikowana na Uniwersytecie Medycznym w Hannowerze, a także przez zespóÅ‚ prof. MaÅ‚gorzaty Lipowskiej Instytutu Psychologii Uniwersytetu GdaÅ„skiego.