NaszÄ… inspiracjÄ… sÄ… oczy i ich centrum dowodzenia czyli mózg
ul. Klonowa 4a 80-297 Banino
Co nieco o trudnościach szkolnych
w nauce czytania i pisania będących przyczyną nieprawidłowo funkcjonującego układu wzrokowego
TrudnoÅ›ci w nauce czytania i pisania mogÄ… mieć wielorakie podÅ‚oże. MogÄ… wynikać, np. z dysleksji, zaburzeÅ„ przetwarzania sÅ‚uchowego , zaburzeÅ„ widzenia obuocznego w tym nieprawidÅ‚owej akomodacji, bÄ…dź nieskorygowanej wady refrakcji. Zaburzenia pochodzenia wzrokowego powodujÄ… pewnego rodzaju niestabilność tekstu czytanego czy pisanego w postaci zamazywania, rozdwajania, pÅ‚ywania liter i wyrazów. Jeżeli dziecko nie widzi wyraźnie tekstu nie może pÅ‚ynnie czytać, ani poprawnie i starannie pisać. Musi zużyć masÄ™ energii na pokonanie tych trudnoÅ›ci i w rezultacie jest zmÄ™czone, czuje dyskomfort i niechęć do pracy z bliska.
Dysfunkcje widzenia oprócz negatywnego wpÅ‚ywu na czytanie i pisanie wpÅ‚ywajÄ… negatywnie na ogólny rozwój psychoruchowy dziecka, koncentracjÄ™ uwagi, ksztaÅ‚towanie orientacji wzrokowo – przestrzennej, procesy myÅ›lowo-obrazowe, a to bezpoÅ›rednio może przeÅ‚ożyć siÄ™ na trudnoÅ›ci w nauce jÄ™zyków obcych, geometrii czy geografii.
Sytuacja taka wpływa negatywnie na stan emocjonalny dziecka i jego samoocenę.
Przykładowe objawy mogące sugerować podłoże wzrokowe trudności
Czytanie:
niechęć do czytania, wolne tempo czytania, opuszczanie lub zamienianie liter, zgadywanie wyrazów, mylenie kolejnoÅ›ci linijek czytanego tekstu, problemy z interpretacjÄ… czytanej treÅ›ci
Pisanie:
nieestetyczne pismo, krzywe litery, nietrzymanie siÄ™ w liniaturze, wolne tempo pisania, opuszczanie liter, koÅ„cówek,części wyrazów, liczne bÅ‚Ä™dy ortograficzne oraz trudnoÅ›ci w przepisywaniu i w pisaniu ze sÅ‚uchu, zÅ‚e rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni
Ponadto dziecko może odczuwać duże zmÄ™czenie podczas pracy z bliska, mieć trudnoÅ›ci w przepisywaniu z tablicy, może skarżyć siÄ™ na bóle gÅ‚owy, może przechylać gÅ‚owÄ™ podczas czytania lub odrabiania lekcji, tzw. wyrównawcze ustawienie gÅ‚owy, może mieć problemy z ocenÄ… odlegÅ‚oÅ›ci, wpadać na otaczajÄ…ce przedmioty czy meble, a także mieć trudnoÅ›ci na lekcjach wychowania fizycznego.
Diagnoza
Diagnoza polega na przeprowadzeniu szeregu testów pozwalajÄ…cych na wnikliwÄ… i dokÅ‚adnÄ… ocenÄ™ zaburzeÅ„ wspóÅ‚pracy oczu, np. zezów (ukryte, jawne), problemów z akomodacjÄ…, problemów z konwergencjÄ…, problemów z widzeniem przestrzennym, itd.
Terapia
DziÄ™ki odpowiednio dobranej terapii możliwe jest usprawnienie widzenia obuocznego. Systematyczne ćwiczenia prowadzone pod okiem specjalisty w gabinecie, systematyczne ćwiczenia prowadzone pod okiem rodzica w domu zgodnie z otrzymanym planem terapii, zaangażowanie rodziców i odpowiednia motywacja dziecka dajÄ… możliwość znacznej poprawy funkcjonowania ukÅ‚adu wzrokowego.
Terapia wzrokowa może być stosowana u dzieci, mÅ‚odzieży jak i dorosÅ‚ych. Jednak należy pamiÄ™tać, że najwiÄ™kszÄ… skuteczność uzyskujemy u dzieci, a to ze wzglÄ™du na neuroplastyczność mózgu, która z wiekiem spada lecz nie zanika.
Terapia prowadzona jest dwutorowo:
​
Trening domowy – codzienne, systematyczne ćwiczenia (ok.15-20minut dziennie) Å›ciÅ›le wedÅ‚ug wskazaÅ„ specjalisty i planu terapii.
​
Trening gabinetowy – systematyczne spotkania ze specjalistÄ… w celu wykonywania bardziej zÅ‚ożonych ćwiczeÅ„ na odpowiednim sprzÄ™cie oraz monitorowania postÄ™pów terapeutycznych . CzÄ™stotliwość spotkaÅ„ ustalana jest indywidualnie w zależnoÅ›ci od potrzeb.