top of page

Terapia ręki

Często Rodzice są nieświadomi jak ważne jest napięcie mięśniowe w rozwoju motorycznym dziecka.

Zarówno obniżone, jak i nadmierne napiÄ™cie może powodować różne nieprawidÅ‚owoÅ›ci np. :

  • trudnoÅ›ci w utrzymaniu prawidÅ‚owej pozycji ciaÅ‚a

  • niski poziom graficzny pisma

  • nieprawidÅ‚owy chwyt i nacisk narzÄ™dzia pisarskiego

  • problemy z naÅ›ladowaniem, planowaniem i koordynowaniem

  • unikanie czynnoÅ›ci manualnych

​​

Nasze ciaÅ‚o odbiera bodźce zwiÄ…zane z naciskiem, rozciÄ…ganiem i ruchem oraz ustawieniem ciaÅ‚a wobec siebie dziÄ™ki zmysÅ‚owi czucia gÅ‚Ä™bokiego czyli ukÅ‚adowi proprioceptywnemu, który wspomaga również prawidÅ‚owe utrzymanie równowagi. DziÄ™ki propriocepcji jesteÅ›my w stanie użyć odpowiedniej siÅ‚y np. do chwytu kubka czy kredki.

​

Dziecko z zaburzoną propriocepcją może odznaczać się:

  • dużą iloÅ›ciÄ… ruchów mimowolnych, np. trzepotanie rÄ…czek

  •  nieprawidÅ‚owÄ… postawÄ…,

  •  niezdarnoÅ›ciÄ…, niezgrabnoÅ›ciÄ…,

  •  szukaniem docisku, poprzez np. wdawanie siÄ™ w bójki,

  •  przekraczaniem granic fizycznych w kontakcie z drugÄ… osobÄ…,

  •  chodzeniem na palcach,

  •  zgrzytaniem zÄ™bami,

  •  obgryzaniem paznokci,

  • wkÅ‚adaniem nieodpowiedniej siÅ‚y w wykonanie danej czynnoÅ›ci,

  •  mocnym przytulaniem,

  • brakiem odpowiedniej wiedzy o uÅ‚ożeniu swojego ciaÅ‚a w przestrzeni,

  • wpadaniem na przedmioty,

  • wiÄ™kszÄ… odpornoÅ›ciÄ… na ból fizyczny,

  •  brakiem pÅ‚ynnoÅ›ci ruchów

  • w wykonywaniu czynnoÅ›ci samoobsÅ‚ugowych, takich jak zapinanie guzików, zakÅ‚adanie butów,

  • w dopasowaniu odpowiedniej siÅ‚y do wykonywanej czynnoÅ›ci, np. trzymanie kubka z wodÄ…,  w manipulowaniu, np. ciÄ™ciu,

  • w dostosowaniu odpowiedniego nacisku narzÄ™dzia pisarskiego.

​​

PrzygotowujÄ…c dziecko do pisania, warto pamiÄ™tać, że rozwój precyzyjnych ruchów rÄ™ki jest Å›ciÅ›le powiÄ…zany z rozwojem posturalnym.

Wraz z wiekiem i dojrzewaniem ukÅ‚adu nerwowego zwiÄ™ksza siÄ™ możliwość ruchu palców i nadgarstka, dochodzi do poprawy siÅ‚y mięśni, która również ma wpÅ‚yw na czytelność pisma.

​

Pisanie to nie tylko czynność motoryczna, ale i czynność, która wymaga okreÅ›lonych umiejÄ™tnoÅ›ci:

 • koordynacji w obrÄ™bie motoryki maÅ‚ej,

• rozwiniÄ™tej percepcji wzrokowej i czuciowej,

 • koordynacji wzrokowo – ruchowej

Mała dłoń
6.jpg
bottom of page