NaszÄ… inspiracjÄ… sÄ… oczy i ich centrum dowodzenia czyli mózg
ul. Klonowa 4a 80-297 Banino

Terapia ręki
Często Rodzice są nieświadomi jak ważne jest napięcie mięśniowe w rozwoju motorycznym dziecka.
Zarówno obniżone, jak i nadmierne napiÄ™cie może powodować różne nieprawidÅ‚owoÅ›ci np. :
-
trudności w utrzymaniu prawidłowej pozycji ciała
-
niski poziom graficzny pisma
-
nieprawidłowy chwyt i nacisk narzędzia pisarskiego
-
problemy z naśladowaniem, planowaniem i koordynowaniem
-
unikanie czynności manualnych
​​
Nasze ciaÅ‚o odbiera bodźce zwiÄ…zane z naciskiem, rozciÄ…ganiem i ruchem oraz ustawieniem ciaÅ‚a wobec siebie dziÄ™ki zmysÅ‚owi czucia głębokiego czyli ukÅ‚adowi proprioceptywnemu, który wspomaga również prawidÅ‚owe utrzymanie równowagi. DziÄ™ki propriocepcji jesteÅ›my w stanie użyć odpowiedniej siÅ‚y np. do chwytu kubka czy kredki.
​
Dziecko z zaburzoną propriocepcją może odznaczać się:
-
dużą iloÅ›ciÄ… ruchów mimowolnych, np. trzepotanie rÄ…czek
-
nieprawidłową postawą,
-
niezdarnością, niezgrabnością,
-
szukaniem docisku, poprzez np. wdawanie siÄ™ w bójki,
-
przekraczaniem granic fizycznych w kontakcie z drugÄ… osobÄ…,
-
chodzeniem na palcach,
-
zgrzytaniem zębami,
-
obgryzaniem paznokci,
-
wkładaniem nieodpowiedniej siły w wykonanie danej czynności,
-
mocnym przytulaniem,
-
brakiem odpowiedniej wiedzy o ułożeniu swojego ciała w przestrzeni,
-
wpadaniem na przedmioty,
-
wiÄ™kszÄ… odpornoÅ›ciÄ… na ból fizyczny,
-
brakiem pÅ‚ynnoÅ›ci ruchów
-
w wykonywaniu czynnoÅ›ci samoobsÅ‚ugowych, takich jak zapinanie guzików, zakÅ‚adanie butów,
-
w dopasowaniu odpowiedniej siły do wykonywanej czynności, np. trzymanie kubka z wodą, w manipulowaniu, np. cięciu,
-
w dostosowaniu odpowiedniego nacisku narzędzia pisarskiego.
​​
PrzygotowujÄ…c dziecko do pisania, warto pamiÄ™tać, że rozwój precyzyjnych ruchów rÄ™ki jest Å›ciÅ›le powiÄ…zany z rozwojem posturalnym.
Wraz z wiekiem i dojrzewaniem ukÅ‚adu nerwowego zwiÄ™ksza siÄ™ możliwość ruchu palców i nadgarstka, dochodzi do poprawy siÅ‚y mięśni, która również ma wpÅ‚yw na czytelność pisma.
​
Pisanie to nie tylko czynność motoryczna, ale i czynność, która wymaga okreÅ›lonych umiejÄ™tnoÅ›ci:
• koordynacji w obrÄ™bie motoryki maÅ‚ej,
• rozwiniÄ™tej percepcji wzrokowej i czuciowej,
• koordynacji wzrokowo – ruchowej





