Naszą inspiracją są oczy i ich centrum dowodzenia czyli mózg
ul. Klonowa 4a 80-297 Banino
Terapia ręki
Często Rodzice są nieświadomi jak ważne jest napięcie mięśniowe w rozwoju motorycznym dziecka.
Zarówno obniżone, jak i nadmierne napięcie może powodować różne nieprawidłowości np. :
-
trudności w utrzymaniu prawidłowej pozycji ciała
-
niski poziom graficzny pisma
-
nieprawidłowy chwyt i nacisk narzędzia pisarskiego
-
problemy z naśladowaniem, planowaniem i koordynowaniem
-
unikanie czynności manualnych
Nasze ciało odbiera bodźce związane z naciskiem, rozciąganiem i ruchem oraz ustawieniem ciała wobec siebie dzięki zmysłowi czucia głębokiego czyli układowi proprioceptywnemu, który wspomaga również prawidłowe utrzymanie równowagi. Dzięki propriocepcji jesteśmy w stanie użyć odpowiedniej siły np. do chwytu kubka czy kredki.
Dziecko z zaburzoną propriocepcją może odznaczać się:
-
dużą ilością ruchów mimowolnych, np. trzepotanie rączek
-
nieprawidłową postawą,
-
niezdarnością, niezgrabnością,
-
szukaniem docisku, poprzez np. wdawanie się w bójki,
-
przekraczaniem granic fizycznych w kontakcie z drugą osobą,
-
chodzeniem na palcach,
-
zgrzytaniem zębami,
-
obgryzaniem paznokci,
-
wkładaniem nieodpowiedniej siły w wykonanie danej czynności,
-
mocnym przytulaniem,
-
brakiem odpowiedniej wiedzy o ułożeniu swojego ciała w przestrzeni,
-
wpadaniem na przedmioty,
-
większą odpornością na ból fizyczny,
-
brakiem płynności ruchów
-
w wykonywaniu czynności samoobsługowych, takich jak zapinanie guzików, zakładanie butów,
-
w dopasowaniu odpowiedniej siły do wykonywanej czynności, np. trzymanie kubka z wodą, w manipulowaniu, np. cięciu,
-
w dostosowaniu odpowiedniego nacisku narzędzia pisarskiego.
Przygotowując dziecko do pisania, warto pamiętać, że rozwój precyzyjnych ruchów ręki jest ściśle powiązany z rozwojem posturalnym.
Wraz z wiekiem i dojrzewaniem układu nerwowego zwiększa się możliwość ruchu palców i nadgarstka, dochodzi do poprawy siły mięśni, która również ma wpływ na czytelność pisma.
Pisanie to nie tylko czynność motoryczna, ale i czynność, która wymaga określonych umiejętności:
• koordynacji w obrębie motoryki małej,
• rozwiniętej percepcji wzrokowej i czuciowej,
• koordynacji wzrokowo – ruchowej